Вчитель початкових класів

Вчитель початкових класів
Мелодія починається з першої ноти, саме вона визначає її характер. Початкова школа - своєрідна перша нота шкільного життя Що може буть дорожче, ніж дитя, Якого любиш ти до забуття? Але піднять його на власні ноги - для цього треба все життя

понеділок, 6 квітня 2020 р.

Дистанційне навчання

Літературне читання


 Тема. Валентина Вздульська «Горобине Різдво»
Що ви знаєте про Різдво?
 — Сьогодні ми прочитаємо казку Валентини Вздульської «Горобине Різдво».

Учні висловлюють припущення, про що буде йтися у казці.
     Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Короткі відомості про В. Вздульську
Народилася 29 серпня 1983 року в місті Фастів на Київщині. Вищу освіту здобула в Національному університеті «Києво-могилянська Академія».
Як дитяча письменниця, дебютувала оповіданням "Горобине Різдво" у збірнику "Казки Різдвяного ангела" (Свічадо, 2008).
В листопаді 2011 року разом із дитячою письменницею та дослідницею дитячої літератури Оксаною Лущевською заснувала блог про дитячу літературу "Казкарка", в якому публікувалися огляди найцікавішої дитячої літератури світу. У липні 2016 року "Казкарка" зливається з культурно-видавничим проектом "Читомо".
          Опрацювання казки.
       Читання казки учнями
    — Хто є головними персонажами казки?
        Словникова робота.
Чуб                            хутор                     намистинки
Стрибун                   хижка                     долівка
Ловивітер                нашорошили          пітьма
Фізкультхвилинка
          Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
— Прочитайте зачин казки.
— Як звали горобців?
— Де посідали горобці?
— Які почуття викликало світло, яке лилося з хижки?
— Чим була істота схожа на горобців?
— Що це була за істота?
— Чому був поранений Ангел?
— Прочитайте, кому першому хотів розповісти щасливу звістку Ангел?
— Кому другому?
— Кому третьому?
— Кому четвертому?
— Що зробили горобці?

Розповіді учнів про емоції, які викликала у них казка.
Підсумок уроку
— Яку казку ви читали на сьогоднішньому уроці?
— Чого вчить ця казка? Що ви візьмете для себе?
. Домашнє завдання
  Переказувати казку, або спробувати скласти подібну. Намалювати до неї малюнок.

Українська мова



Тема. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВЖИВАННЯМ ПРИКМЕТНИКІВ У ТЕКСТІ
   

1.Утвори такі словосполучення з іменниками, щоб прикметники набули переносного значення.
Теплий_________, гострий_________, солодкий_______, чистий____________.
2.Спиши, замість пропусків встав прикметники-антоніми.
Приголосні бувають __________________ та __________________.
Голосні у словах бувають __________________ та __________________.
Ріки бувають __________________ та __________________.
Зорі бувають __________________ та __________________. 
2.  Вправа «Асоціативний кущ»
—  Що називається прикметником?
—  Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово прикметник? «Асоціативний кущ»
           —     Ми повторили значення прикметників. А як ви гадаєте, навіщо нам потрібно вміти добирати прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, вживати їх у прямому та переносному значенні? (Щоб наше мовлення було виразним, яскравим, емоційним.)
Тема наша непроста, та для всіх цікава,
Будуть в ній слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
—  Отже, тема нашого уроку: «Спостереження за вживанням прикметників у текстах різних стилів: науковому і художньому».


3.  «Порівняйте!»
—  Про один і той самий предмет можна розповісти по-різному залежно від поставленої мети.
—  Прочитаймо два описи.
—  Простежте, в якому тексті прикметники та інші частини мови вживаються в прямому і переносному значенні, а в якому — тільки в прямому. Наведіть приклади.
•   Рослини калини ростуть у вигляді вічнозелених чагарників, іноді невеликих дерев. Більшість видів тіневиносливі і вологолюбиві. Листя цільні. Квітки білі, іноді рожеві, зібрані в суцвіття. Червоні або синювато-чорні плоди — кістянки, здебільшого їстівні. Розмножуються живцями, відводками, насінням. Тривалість життя — 50-60 років.
•  Калина — дуже красива рослина. Це стрункий кущ, з багатьма тонкими гілками, що тягнуться до неба. Із приходом весняного тепла на них набухають бруньки. Потім калина вся вкривається білими суцвіттями-парасольками, вона вбирає тепло сонця та живильну вологу землі. Її листя яскраво-зелене з нерівними зубчастими краєчками, і в них плутається вітерець.
Потім, коли квіти оцвітають, на їхньому місці з’являються маленькі зелені Ягідки. Вони поступово стають більшими та восени набувають насичено червоного кольору. Стиглі ягоди калини схожі на яскраві краплини крові, тому в традиції українського народу вони символізують силу життя. Ягоди калини також бувають жовтого та чорного кольору, а деякі види її не скидають листя восени.
Калина трохи кисла та терпкувата на смак. З неї готують смачне варення та компот. Зображенням калини прикрашають предмети побуту, крашанки, вишиванки.
—  Перший текст називають науковим описом. Другий текст називають художнім описом.
Висновок. Отже, в першому тексті перелічуються ознаки куща, які відрізняють її від інших рослин. А в другому дається художнє зображення калини. Прикметники допомогли автору яскраво змалювати калину, її красу, привабливість, ніжність.
4. Робота над текстами. Вправа 160 
Учні читають і порівнюють тексти. З’ясовують мету кожного тексту. (У першому тексті дається пояснення слова «ніч». Це науковий текст. У другому тексті дається художній опис ночі. Це художній текст.)
—  Підрахуйте кількість прикметників у кожному тексті.
—  Який висновок ви можете зробити?
—  Знайдіть в обох текстах слова і вирази, вжиті у переносному значенні.
—  Знайдіть порівняння, вжиті у тексті. (Тихо було всюди, як у вусі.)
Словникова скарбничка
— Поясніть значення слів: примеркати; лупати.
Учні роблять висновок про вживання прикметників у художніх і наукових текстах.
Виконують письмово третє завдання до вправи 160.

—  Уявіть себе науковцями. Перед вами — робочий матеріал.
Прочитайте текст. Знайдіть відповідь на питання своєї групи.
БЕРЕЗА
Береза — це високе струнке дерево з білим стовбуром і довгими гнучкими вітами. Усього нараховують близько 20 видів берези. В Україні поширена бородавчаста, або плакуча, береза. Береза живе 50 років. За цей час вона виростає заввишки до 10-20 м. Квітне береза в середині квітня. Її квіти — жовті сережки.
З  березових бруньок виготовляють ліки, з гілок — віники, мітли, з деревини — меблі, лижі, різні вироби домашнього вжитку, дьоготь, оцет.
1.Яке це дерево?
2. Скільки видів берези нараховується?
3. Яка береза поширена в Україні?
4. Скільки років живе береза? Якої висоти досягає?
5. Коли цвіте береза? Які її квіти?
6. Що виготовляють з березових бруньок, гілок, деревини?
— Над яким текстом працювали? (Над науковим)
— Доведіть свою думку.
— Уявіть себе письменниками. Опишемо берізку, використовуючи прикметники.
1)  Повторення структури тексту-опису.
—  З яких частин складається текст-опис? (Зачин, основна частина, кінцівка)
Зачин в описі — загальне враження про предмет. У ній повідомляється, про що буде сказано далі.
Основна частина — ознаки предмета.
Кінцівка — висновок, ставлення до сказаного.
—А щоб легше було описувати берізку, подивимось, якою її бачили відомі художники.
2) Перегляд відеоматеріалу.
І. Левітан «Золота осінь»; фото берези взимку; В. Бакшеєв «Голуба весна»; А. Куїнджі «Березовий гай»; О. Саврасов «Граки прилетіли».
3) Добирання заголовка.
—  Ми спробуємо описати берізку восени, а для цього оберіть влучний заголовок.
• Берізка в осінньому вбранні
•    Берізка
• Золотокоса красуня
7)  Робота за планом.
— Прочитайте план, записаний на дошці.
План
1.   Завітала осінь у ліс.
2.    Осінні барви берізки.
3.   Милуюсь білокорою красунею.
8)   Спроба власного пера.
Письмовий опис берези з використанням додаткового матеріалу.
Додатковий матеріал
Зачин
1.        Настала чарівна осінь. У золоті шати одяглася береза.
2.         Настала осінь. Нарядила берізку в золоте вбрання.
Основна частина
Яка берізка?
струнка, білокора, тендітна, стоїть на узліссі
На кого схожа?
на молоду дівчину, на лісову красуню
Які гілочки?
тонкі, гнучкі, схожі на кіски
Хто розплітає коси беріз?
вітер-пустунець
Яке листя?
серцеподібні листки, на сонці золотом переливаються
Як воно падає?
кружляє у повітрі, наче карусель; веде танок прощальний.
Який вигляд має берізка
урочистий, сяє красою осені, палахкотить
восени?
жовтим полум’ям свічки.

Кінцівка.   
Люблю березу в осінньому вбранні!
Люблю милуватись барвами осені!
Берізка сяє красою осені.
9) Зачитування творів. Редагування текстів.
—  Про що дізналися на сьогоднішньому уроці?
—  У чому впевнилися?
— Чого навчилися?
— Чим же відрізняється науковий текст від художнього?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 Для допитливих
Знайдіть приклади художніх і наукових текстів у підручниках з читання, математики. Поясніть, яку роль у них відіграють прикметники.


Математика



Ділення на двоцифрове число способом добору (51:17). Задачі на знаходження четвертого пропорційного

Мета: ознайомити учнів з новим прийомом позатабличного ділення; закріпити раніше вивчені випадки позатабличного множення і ділення; вдосконалювати навички розв'язування задач; розвивати мислення; виховувати інтерес до математики.

Хід уроку

          
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомом ділення на двоцифрове число, продовжимо роботу над задачами.

1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
         1. Робота за підручником (с. 132)
         Завдання 867. Робота в групах
— Розгляньте і поясніть, як виконали ділення.
51:17 = ?
17 • 2 = 34 — число 2 не підходить;
17 • 3 = 51— число 3 підходить.
Отже, 51 : 17 = 3.
Висновок. Щоб поділити 51 на 17, потрібно дібрати таке число, яке в добутку з числом 17 дасть число 51.
При діленні двоцифрового числа на двоцифрове при підборі частки доводиться кожного разу перевіряти, яке число вийде при множенні дільника на передбачувану частку, чи дорівнює воно діленому (тоді частка знайдена правильно), або менше (більше) за нього (тоді потрібно спробувати інше число, яке, відповідно, більше або менше за те, що перевірялося).
Далі вчитель ознайомлює учнів з більш раціональним способом проб, застосовуючи прикидку:
51: 17 = □       □•17 = 51
Прикидка: шукаємо таке число, яке при множенні на одиниці дільника, 7, дає результат, що закінчується одиницями діленого, 1. При множенні 3 на 7 у результаті отримаємо число 21, воно закінчується 1. Чи є інші такі числа? (Ні) Випробуємо лише число 3: 3 • 17 = 51. Висновок: число 3 є часткою чисел 51 та 17.
Пам'ятка «Ділення двоцифрового числа на двоцифрове число»
(Спосіб випробування з прикидкою)
         • Розділити число а на число Ь означає знайти таке число с, яке при мно¬женні на дільник Ь дає ділене а.
а:b = с, тому що с • b = а
         Це число будемо знаходити випробуванням, застосовуючи прикидку:
шукаю таке число, яке при множенні на одиниці дільника дає одиниці діленого;
записую його;
думаю, чи є ще такі числа; записую їх;
випробовую множенням всі записані числа;
роблю висновок.
75 : 15 = □                                         □•15 = 75
3; 5
3•15 = 45
5 •15= 75
75:15 = 5, тому що 5 • 15 = 75
         Завдання 868. Коментоване розв'язування прикладів за зразком


2. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
         1. Продовження роботи за підручником (с. 132)
         Завдання 869.  
Учні знаходять частку способом добору.
72:18 = 4    42:14 = 3     96:24 = 4    63:21 = 3
75:25 = 3    80:16 = 5     75:15 = 5    54:18 = 3
         Завдання 870
Учні розв’язують тільки ті рівняння, які розв’язуються дією ділення,
x • 16 = 64             240 : х = 80         600 : х = 300
х = 4                         х = 3                         х = 2

         Завдання 871
Прочитайте задачу.
Що запитується у задачі?
Що знайдемо першою дією? (Скільки фірма закупила стільців?)
— Якою дією? (Дією множення)
— Що дізнаємося в другій дії? (Скільки стільців у кожній кімнаті?)
Якою дією? (Діленням)
Розв’яжіть задачу, склавши вираз.
         Розв’язання
14 • 4 : 7 = 8 (ст.)
Відповідь: 8 стільців у кожній кімнаті.
         Завдання 872
Учні повторюють умову за коротким записом. Після цього самостійно записують розв’язання. Один учень працює біля дошки.
         Розв’язання
1) 36 : 6 = 6 (кг) — вистачить 3 вівцям на 1 день;
2) 6 : 3 = 2 (кг) — вистачить 1 вівці на 1 день;
3) 20: 2 = 10(вів.)
Відповідь: 10 вівцям вистачить 20 кг силосу на день.
         Завдання 873. Самостійне розв'язування задачі
Один учень працює біля дошки.
         Розв’язання
1) 75 : 3 = 25 (л) — молока потрібно для 1 кг вершків;
2) 100 : 25 = 4 (кг)
Відповідь: 4 кілограми вершків фермер виготовить зі 100 л молока.
          3. ПІДСУМОК УРОКУ
Що треба зробити, щоб двоцифрове число поділити на двоцифрове?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 133, завдання 874; 875.

 Я у світі



Тема: “Україна – європейська держава
-         Сьогодні ми з вами будемо мандрувати однією країною. А якою країною ми будемо мандрувати, розгадаєте?
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без батьківщини.
Так , правильно, це Україна.
 Повідомлення теми і мети уроку.
Отже,  тема сьогоднішнього уроку:   
« Україна – європейська держава»
– Вирушимо ми сьогодні у пізнавальну подорож. У якій пригадаємо символи,  традиції, звичаї України. Дізнаємося про Україну, як європейську країну.
 Вивчення нового матеріалу.
 – На чому поїдемо, дізнаєтесь відгадавши загадку.
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на пероні. (Потяг)
Діти, потяг , яким ми вирушаємо має назву, але вагони переплутались і назва не читається. Допоможіть прочитати!
– Молодці, потяг має назву «ПЕРЕМОГА». Чому він так називається, як ви думаєте? ( відповіді дітей).
Ми прийшли в школу, щоб навчитись перемагати труднощі, бути успішними, досягати поставленої мети.
– Потяг вирушає! (Діти сидячи за партами імітують рух потяга)

Вікторина.  
Обов′язок кожного українця добре знати історію та традиції свого народу. Спробуємо  ми свої сили і дамо відповіді на запитання.
* Назва нашої держави? (Україна.)
* Столиця України? (Київ.)
* Основні кольори нашого прапора? (Синій і жовтий.)
* Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України.)
*Коли Україна здобула свою незалежність ( 24 серпня 1991 р)
* Рослини – символи України. (Верба і калина.)
* Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро.)
* З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю.)
* Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа.) (За потребою вчитель надає підказку).
  Державні символи України.
Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Впізнає її з-поміж інших. Як ви впізнаєте свою державу, українців серед інших народів?
Так, перш за все країну відрізняють державні символи. Назвіть їх. Що вони являють собою? ( Відповіді дітей ).
Герб (тризуб) — емблема, символічний знак (зображення) що належить державі, населеному пункту, дворянському роду або окремій особі тощо.
Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів XVIII століття Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги. А ще у тризубові відображено триєдність життя – це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Послухайте вірші, які підготували ваші однокласники.

Герб
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню несемо ми людям. Н.Поклад
Прапор – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.  Національний прапор України — це синьо-жовтий прапор. Синій – це колір неба, води, миру, а жовтий – колір хліба, життя. Бере початок ще з 14 століття.
Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте -жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом
Українським в Україні. Н.Поклад
Гімн – урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь.
У сьогоднішньому світському значенні — це урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту, який вживається здебільшого як символ держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо).
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги. Н. Поклад
(звучить Гімн держави.)
Кожна держава має свої закони, в яких прописано усі права та обов’язки громадян. Що є основним законом нашої держави?
Прочитайте, про що записано у статтях 1 і 10 Конституції України.
Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова. Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.
 Народні символи України.  
(Калина)  Калина є символом дівочої краси. Вона росте майже на кожному подвір’ї. Також ця рослина є цілющою. Без верби і калини – нема України.
(Вінок)  Український віночок вважається дівочим оберегом, а також сьогодні це модний аксесуар.
(Рушник на дошці)  Український рушник – це також народний оберіг.
Які ви ще знаєте народні символи України, або ми їх ще називаємо оберегами?
 Україна – європейська держава. 
Наша держава розташована у частині світу, яка має назву Європа. Україну часто називають серцем Європи, адже центр Європи знаходиться на нашій території. Україна межує з  державами, що входять до складу Європейського Союзу Польщею, Словаччиною, Угорщиною. Хоча поки наша держава не є членом ЄС, проте ми з вами можемо називатися європейцями. Адже наш народ поділяє європейські цінності.
Перед вами карта світу. Це розгорнута, зменшена модель Землі вона поділена на  сушу – материки і воду. Найбільший материк  Євразія. Він поділений на Європу і Азію. Зараз Україна – одна з найбільших держав Європи , населенням більш як 42 млн. чоловік. Вона межує із сімома країнами світу. Наша Батьківщина  – центр Європи.
Що ж таке Європа?
Європа – це і територія,  об’єднання багатьох держав для спільного вирішення  проблем, це і спільні гроші , це і спільний дім для десятків різних націй та народів . У Європі  знаходиться 45 незалежних держав, які об′єднались у Євросоюз. Прапор Євросоюзу 12 золотих зірок на фоні безхмарного неба.    Україна  є частиною Європи. Ми повинні все робити, аби прискорити вхід у європейську співдружність. А це можливо лише за умови , що разом будемо збагачувати Україну, дбати про її авторитет, підвищувати добробут громадян. І уже цього літа був встановлений безвізовий режим, для подорожей українців , що для нас  є дуже важливо.
Ну, що ж , подорожуємо далі. Щоб цікавіша була наша подорож пропоную вам  прослухати Гімн  Європейського Союзу «Ода до радості» відомого німецького композитора Бетховена.

 Що означає бути європейцем?
-це бути патріотом своєї держави;
-це поважати людей інших національностей, з повагою ставитися до їх звичаїв і традицій;
-це прагнення миру у всьому світі;
-дотримання законів;
-це свобода слова й вибору, але не вседозволеність.
  Люби і знай свої звичаї.
Ось ми і приїхали на останню зупинку « Люби і знай свої звичаї».
Ми українці маємо свої відмінності від інших народів: звичаї , обереги, символи,страви, які відрізняють нас від інших  і прославляють.
Проведемо гру  і перевіримо, чи справжні ви українці?
Я читатиму перелік предметів, страв, оберегів ,тощо, а ви визначите один з них, що належить українському народу.
-Лелека, слон, мавпа.
-Пальма, калина, ялина.
-Вишитий рушник, віяло, матрьошки.
-Місяць, зірка, тризуб.
-Чорнобривці, кактус , гвоздика.
-Віночок, хустинка, шапка.
-Суп , борщ, уха.
– Молодці, ви справжні маленькі українці.
VI. Підсумок уроку.
– Ось наша подорож по Україні і завершилась. З набутими знаннями можемо повертатись до класу. Напевне, усі ви зрозуміли, на якій унікальній землі живемо. Ми маємо те, чим варто пишатися, і у нас є чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі. Я вам бажаю мирного неба і завжди лагідного теплого сонечка. 

Немає коментарів:

Дописати коментар