29.04 середа
Українська мова
Тема. Дієслова-антоніми.
Перевірка
домашнього завдання (вправа 403).
— Прочитайте, які синоніми ви дібрали до дієслів ходити,
працювати.
— Прочитайте речення, які ви склали із цими дієсловами. Охарактеризуйте
одне із речень за алгоритмом (додаток 9).
Актуалізація
опорних знань учнів.
— Прочитайте текст. З близьких за значенням дієслів виберіть
те, яке найбільше підходить за змістом. Текст запишіть.
Друзі (мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На
галявині вони (побачили, помітили) зламану берізку. Її тоненькі гілочки
(звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко почало (в'янути, кволитись).
Хлопчики (підняли, підвели) берізку і (прив'язали, прикріпили) до кремезного
дуба.
— Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми.)
— А сьогодні ми будемо збагачувати свій словниковий запас
дієсловами-антонімами.
Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправа-загадка (вправа 404).
— Прочитайте і відгадайте загадки.
— Випишіть парами антоніми, які допомогли вам відгадати ці
загадки. (Звечора — зранку, умирає — оживає, удень — вночі, дрімають —
літають.)
— Які слова мають протилежне значення тільки в одному
тексті? (Дрімають — літають.)
— Назвіть дієслова-антоніми, вжиті у цьому тексті.
2. Збагачуємо словниковий запас (за вправою 405).
— Випишіть тільки пари слів, протилежні за значенням. (Говорила
— мовчала, відчиняли — зачиняли, підняв — опустив, почали — закінчили.)
— З будь-якою парою виписаних дієслів складіть запитальне
речення. Визначне головні члени речення.
Фізкультхвилинка.
Каліграфічна хвилинка.
Пп пр при ся ів в’я прислів'я
— Пригадайте будь-яке прислів’я.
— Чи є у цьому прислів’ї дієслова? А дієслова-антоніми?
3. Робота з прислів’ями (за вправою 406).
— Пригадайте і запишіть кілька прислів’їв із
дієсловами-антонімами за зразком:
Згода дім будує, а незгода руйнує.
(Помічничок від авторів:
• По одежі стрічають, а по уму проводжають.
• Не вчись руйнувати, а вчись будувати.
• Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся.
• Повний колос до землі гнеться, а порожній угору пнеться.
• Ластівка день починає, а соловей закінчує.
• Сміливий там знайде, де боягуз загубить.
• Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде похнюпившись.)
4. Вправи для самостійної роботи.
1) Прочитайте. Випишіть дієслова-антоніми. Поставте до них
питання.
• Ластівка день починає, а соловей кінчає.
• Сміливий там знайде, де боягуз загубить.
• Згода дім будує, а незгода руйнує.
• 3 вітром прийшло, за вітром і пішло.
Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
— Розкажіть все, що вже знаєте про дієслово.
— Самостійно доберіть кілька пар дієслів-антонімів, які не
звучали на сьогоднішньому уроці.
VI. Повідомлення домашнього завдання
С. 164, вправа 407.
29.04 Математика
Тема. Порівняння частин. Побудова кола (круга).
Розв’язування складених задач на 2—4 дії, які є комбінацією вивчених видів
простих задач
(арифметичні дії
першого і другого ступенів)
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього
завдання
Завдання 980
— Прочитайте, як ви порівняли дроби.
Завдання 981
— Скільки зошитів залишилося? ((9 + 7) • 3 : 3 = 16 (зош.))
2. Хвилинка каліграфи (с. 149)
3. Проблемне запитання
— А тепер я пропоную вам порівняти ці дроби. Розгляньте
їх.
— Що ви помітили? (Знаменники
у дробів різні, чисельники однакові.)
— Знайдіть серед цих дробів найменший і найбільший?
— З’явилося багато думок. У нас виникла проблема: як
порівняти дроби з різними знаменниками?
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися порівнювати дроби з
чисельником 1.
1. Робота за підручником (с.
148-150)
Завдання 982. Робота в парах
— Розв’яжіть чарівний ланцюжок.
Завдання 983. Робота в групах
— Яку частину квадрата зафарбовано синім кольором? жовтим
кольором? Учні записують дроби, що позначають ці частини. Називають чисельник і
знаменник кожного дробу і пояснюють, на що вони вказують. Порівнюють ці дроби.
Завдання 984
Учні креслять два відрізки завдовжки 12 см. На одному
відрізку виділяють кольором його чверть, а на іншому — третину. Записують ці
частини дробами. Порівнюють ці дроби.
Завдання 985. Порівняння дробів
Один учень працює біля дошки, решта — у зошитах.
Завдання 986
Учні записують і порівнюють дроби: одна дев’ята й одна
шоста; одна сьома й одна третя; одна двадцята й одна дванадцята.
Завдання 987. Усне розв'язування задачі
Завдання 988
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий
запис та самостійно розв’язують двома способами.
Розв’язання
1-й спосіб 2-й спосіб
17 • 4 + 17 • 8 = 204 (грн) 17 • (4 + 8) = 204 (грн)
Відповідь: 204 грн отримали від продажу
всіх речей.
Завдання 990
— Як називають ці фігури? (Прямокутники)
— Яку частину фігури на кожному малюнку не зафарбовано?
Учні записують дроби, що позначають ці частини (). Порівнюють ці дроби.
Завдання 989
Учні ознайомлюються з правилом: коло — це замкнена крива лінія,
яка є межею круга.
За малюнками називають номери кіл та номери кругів.
Завдання 991
Учні креслять коло і круг, користуючись пам’яткою.
Пам'ятка «Побудова кола»
1) Будую відрізок, довжина якого дорівнює радіусу 2 см.
2) Установлюю ніжки циркуля на кінцях відрізка.
3) Проводжу коло.
4) Позначаю центр кола буквою О.
2. Офтальмологічна пауза
3. Розв'язування логічного
завдання
Скільки всього двоцифрових чисел; трицифрових чисел?
Розв’язання
9 — число одноцифрових чисел, 99 — число одноцифрових та двоцифрових
чисел, 999 — число одноцифрових, двоцифрових та трицифрових чисел.
Маємо 99 - 9 = 90 — двоцифрових чисел та 999 - 99 = 900 —
трицифрових чисел.
ПІДСУМОК УРОКУ
— Чи можемо ми порівняти дробові числа із чисельником 1?
— Що дізналися про порівняння дробів з чисельником 1?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 150, завдання 992.
29.04 Літературне читання
Тема. Світ прози. Оповідання. Олександр Копиленко «Розбишака
Чив»
- На уроці ми будемо:
МИСЛИТИ, МІРКУВАТИ, ДОВОДИТИ, ОБГРУНТОВУВАТИ, РОБИТИ ВИСНОВКИ.
-
Вправи на вдосконалення навичок читання
1.
Мовна
розминка
а) вправи на дихання
1. 1,2,3 –
вдихaємо пoвітря, 4 – видихaємо.
2. 1,2,3
– вдихaємо пoвітря, 4 – видихaємо, ніби гaсимо cвічку.
3.
1,2,3 – вдихаємо пoвітря, 4 – видихаємо,
показуємо, як із кульки вихoдить
пoвітря.
б)
Чистомовка
Ро –
ро – ро – твори добро;
Ити – ити – ити – нам у добрі жити; Ать
– ать – ать – хай всі добро творять.
2.
Гра
«Переплутанка»
Акчак
(качка)
елкале (лелека)
Качай
(чайка)
бугол (голуб)
Чакред
(деркач)
теляд (дятел)
Лязуоз
(зозуля)
лосовей (соловей)
Перекапіл
(перепілка)
робегоць (горобець)
-
Яким
одним словом можна узагальнити усі ці слова? (птахи)
3.
«Мозковий
штурм»
-
Яких
птахів ви ще знаєте?
-
Які
птахи називаються перелітними, осілими?
-
Чим
птахи відрізняються від інших тварин?
4.
Розмовна
хвилинка
Птахи
– це вічні і прекрасні супутники нашого життя. Їх дзвінкий і радісний спів
піднімає настрій, зачаровує. Вони приносять користь людині й природі. Щороку
різні їх види зникають, багато занесені до Червоної книги. Тому, оберігаючи
птахів, ми оберігаємо саму природу.
Богдан
Кириченко читає вірш Д.Павличко «Тріпоче серце…»
-
До
чого закликає автор цього вірша?
5.
Асоціативний
кущ
Добре
співають поїдають
шкідників
Розповсюджують насіння ПТАХИ окраса природи
Домашні
улюбленці дають м’ясо,
яйця, пір’я
6.
Скоромовка
– розсипанка
Летів
сів прибіг стовпчик хлопчик
На
горобчик горобчик утік.
Летів
горобчик, сів на стовпчик.
Прибіг
хлопчик – утік горобчик.
- Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему.
Прочитайте її назву.(Світ прози.)
Гра «Незвичайна
математика»
Зуб + і – убі + ага +
дка = … (загадка)
Скарб – арб + ород – д + мовк + а = … (скоромовка)
Усіх – іх + мі + шум
– ум + ка = … (усмішка)
При + кут – ут + азал
– ал + ка = …. (приказка)
Пас – ас + рис + ліс
– с + в’я = … (прислів’я)
Вітер – те + ш = …
(вірш)
- Про який жанр ми не
згадали? (оповідання)
Сприймання нового матеріалу
1. Опрацювання статті про оповідання (ст.129)
Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання статті учнями
2. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом
Олександра Копиленка
1) Розповідь учителя.
- Народився Олександр Іванович Копиленко в
Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника . Полтавська земля, яка
зростила талановитого письменника, дала йому творчу наснагу, наділила любов’ю
до природи, людей і життя. У творах для дітей Копиленко багато розповідав про
природу. Він вважав, що тільки та людина, котра знає і любить тварин, може бути
по-справжньому порядною, шляхетною, доброзичливою. Олександр Копиленко видав
понад сто книжок. Та чи не найголовнішою в його житті стала збірка оповідань
про природу «Як вони поживають». Його оповідання друкувалися в журналах
«Малятко» та «Барвінок». Передчасно пішов від нас письменник, та ім’я його
завжди серед нас. Ним названі вулиці, школи, бібліотеки у багатьох містах.
Існує премія імені Олександра Копиленка, яку вручають письменникам та
художникам за кращі твори, присвячені дітям. Ім’я О.І.Копиленка занесено в Енциклопедію світової літератури.
3. Гра «Передбачення»
- Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням
Олександра Копиленка, в якому він описав поведінку одного з братів наших
менших.
- Прочитайте заголовок оповідання.
(«Розбишака Чив».)
- Про кого може йтися в цьому оповіданні?
- А чому ви думаєте, що це горобець?
(чив-чив)
- Як ви розумієте слово розбишака? (Той,
хто любить бешкетувати, пустувати. Той, що б’ється (про птахів).)
Загадка на допомогу
Сірі крильця в нього є,
Дзьобом зернятка
клює,
Проспівав нам
«чив-чив-чив»,
З’їв зерно – і
полетів. (Горобець)
4. Опрацювання
оповідання О.І.Копиленка «Розбишака Чив» (ст. 130-131)
Зараз ви прослухаєте
оповідання і подумайте чому автор назвав
горобця розбишакою?
1) Виразне читання
оповідання вчителем + сильні учні
- Чи сподобалось вам
оповідання?
- Хто є його головним
персонажем? (Горобчик)
- Чому ж автор назвав
горобця розбишакою?
2) Словникова робота (робота зі
словниками)
Читання стовпчиків
слів «луною» за вчителем.
Кортить оселі
Оселився вдачею
Зухвалий статечного
Звичайний безстрашного
-
Які
слова вам незрозумілі?
-
Знайдіть
слово оселя у словнику? (с. 226)
-
Прочитайте,
що означає статечний у підручнику?
Статечний-
розсудливий, розважливий у вчинках, поважний.
-
Назвіть
спільнокореневі слова? (оселився, оселі)
-
Назвіть
іменники? (оселі, вдачею)
-
Назвіть
прикметники? (зухвалий, звичайний, статечного, безстрашного)
-
Назвіть
дієслова? (кортить, оселився)
Фізкультхвилинка
3)
Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
- Де оселилася
пташка? (Перший абзац.)
- Якої пори року
відбувалися описані події?
Робота за ілюстрацією.
- Розгляньте
ілюстрацію.
- Кого зобразив
художник? (Горобців.)
- Знайдіть в
оповіданні уривок, якому відповідає малюнок.(Усі вони гуртом пішли в наступ…)
Читання оповідання учнями мовчки.
5) Чи знаєш ти?
Довідкове бюро (учні) + інформація підручника
- Мало хто знає, що
погрожуючи ворогові, горобчик видає звук, який нагадує гарчання собаки (тільки
набагато тихіше).Знайшовши крихту хліба, горобець раптом починає голосно
цвірінькати, ніби хоче скликати всю зграю. І зграя справді прилітає, а цей
горобець часто залишається без їжі –
крихту відберуть у нього спритніші птахи. Серед птахів немає «егоїстів»:
знайшов один їжу – й відразу повідомляє всіх інших. Ну, а якщо їжі мало, він
усе одно кличе решту, бо птахи не можуть зміркувати, вистачить їм їжі всім чи
ні.
- Порівняй тексти.
Який з них науковий, а який художній?
6) Розташувати план
оповідання в правильному порядку.
План
1.
Знайомство
з Чивом.
2.
Зухвалий
розбишака.
3.
Зчинилася
сварка.
Переказ за планом.
V. Домашнє завдання
Читати оповідання
«Розбишака Чив» і переказувати.
Немає коментарів:
Дописати коментар