Вчитель початкових класів

Вчитель початкових класів
Мелодія починається з першої ноти, саме вона визначає її характер. Початкова школа - своєрідна перша нота шкільного життя Що може буть дорожче, ніж дитя, Якого любиш ти до забуття? Але піднять його на власні ноги - для цього треба все життя

четвер, 14 травня 2020 р.


14.05 Природознавство

Тема. Кровоносна система. Значення крові в організмі людини.

Повідомлення теми і мети уроку
        Прослухавши вірш, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку систему органів сьогодні піде мова?
Від тоненьких капілярів,
Від судин: артерій, вен
В організмі кров гуляє
По окремій із систем.
Ловить кисень від легенів
І до серця віддає,
CO2  збере окремо
Та відводить, де він є.
Відгадати дуже просто,
Ця система…(кровоносна)
        Вірно, ми вивчатимемо кровоносну систему. 
         
 Вивчення нового матеріалу.
1.     Серце та його функції.
 Ми потрапили до найголовнішого органу нашого тіла – серце.
Воно розміщене майже посередині грудної клітини. 2/3 його знаходиться зліва, а 1/3 частинки – зправа.
Прислухайтесь. Що б ви не робили - спали, їли, бігали, - завжди лунає
приглушений, ритмічний стукіт. Це б'ється серце. Це годинник, за­ведений один раз на все життя.
Стисніть свою руку в кулак – і ви побачите,  якого воно невеликого розміру.
-         Як ви думаєте, чи може людина прожити без серця?
           Серце — порожнистий м'язовий мішечок. Скорочуючись і розслабляючись, воно, як насос, проштовхує кров по судинах і таким чином забезпечує її безперервний рух. Якщо притиснути пальцями судини трохи вище долоні,  ми почуємо поштовхи крові. Це – пульс.
2.   Будова серця.
Опрацювання уривку із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу».
ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА
Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене пе­регородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву при­ходить у гості лише ала кров, а в пра­ву — темна. Коли воно стискаєть­ся — двері закриваються і гості за­лишають серце.
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вугле­кислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гос­ті з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
~ Правильно.
— Невже серце таке  складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр.  Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

3. Фізкультхвилинка.
Японський вчений і цілитель Кацудзо Ніші називав кров «рікою життя» і створив цілу систему оздоровлення організму через тренування капілярів і вправи для зміцнення судин:
Вправа «Шалене курча»
Хід вправи: учні стоять, і за командою одно­часно трусять по вісім разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підви­щується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.

4.Кровоносні судини.
Робота з таблицею «Серцево – судинна система».


Серце і кровоносні судини складають кровоносну систему.
Рух крові по судинах називається кровообігом. Судини утворюють два кола – велике і мале.
          По великому колу кров тече від серця  великими судинами, які називаються артеріями. Судини розгалужуються по усьому організму і, чим далі від серця, тим стають тоншими, є такі, як волосинки. Такі судини називаються капілярами. По малому колу кровообігу кров рухається від серця до системи легеневих капілярів. У легенях кров збагачується на кисень, звільняється від вуглекислого газу і по легеневих венах повертається назад до серця.        
Кров та її функції.
Кровоносну систему можна порівняти з великою річкою, а кров – з трьома кораблями. Серце неначе порт, з якого відправляються 3 кораблі червоного, білого і фіолетового кольору.
Кораблі червоного кольору(еретроцити)  - це торгові. Вони перевозять корисні речовини і кисень до органів, а назад забирають відпрацьовані речовини і вуглекислий газ.
Білі кораблі (лейкоцити) – військові.  Захищають від піратських кораблів(шкідливих вірусів і мікробів).Вони мають червоний колір.
Фіолетові кораблі (тромбоцити)- швидка допомога. Відповідають за звертання крові.
Підсумок уроку.
Вправа «Незакінчене речення».
1.     Кров рухається завдяки роботі…(серця).
2.     Серце має вигляд…(мішечка).
3.     Його стінки утворені…(м’язами).
4.     Під час …(скорочення) м’язів із серця кров виштовхується в судини.
5.     При …(розслабленні) м’язів кров із судин надходить до серця.
6.     Від серця кров несуть …(артерії), а до серця …(вени).
7.     Серце, артерії, вени, капіляри – це … (органи кровообігу).

Вправа «Четверте зайве».
1.Серце, кровоносні судини, кров, легені.
2.Артерії, вени, капіляри, гортань.
3. Переносить кисень, переносить вуглекислий газ, захищає від шкідливих організмів, перетравлює їжу.


Домашнє завдання. с. 157-159.


Основи здоров я
Тема. Уява і здоров я. Творчі здібності дитини.



Немає коментарів:

Дописати коментар