Реформування усіх сфер розвитку
української держави значною мірою впливає на умови організації учбового процесу
в сучасній школі. Це зумовлює принципово нові вимоги до діяльності вчителя та
учня. „Учень – це не посудина,яку потрібно заповнити, учень – смолоскип, який
треба запалити” (Стародавня мудрість).
Урок у
початкових класах повинен бути насичений наочністю і практичною діяльністю над
виучуваним:
Я слухаю – і я забуваю,
Я бачу – і я запам’ятовую,
Я роблю – і я розумію.
(
Стародавня приказка)
Недосконалість методів і методичних
прийомів часто стає причиною втрати доцільної збалансованості між теоретичним і
практичним рівнем засвоєння навчального матеріалу. Часто буває так, що учні,
непогано засвоївши теоретичний матеріал, так і не оволоділи основними вміннями
і навичками. Потрібний творчий підхід для успішного формування особистості.
Уроки в початкових класах дуже різноманітні за змістом, структурою, способами
організації навчальної діяльності. Визначаючи методику їх проведення, треба
враховувати змістовні особливості різних предметів, розвиток 6 – 9 річних дітей
тощо. Прагнучи до підвищення якості уроків, слід забезпечити ті передумови, які
полегшать учителеві і учням спілкування і навчання, сприятимуть вибору
доцільного методичного забезпечення, продуктивному використанню навчального
часу, перетворять клас у справжню майстерню. Нове педагогічне мислення не
тільки демократичне, гуманне, а й високопрофесійне. А професіонал має
усвідомлювати, чому початкове навчання становить цілісну систему та яке це має
значення для розв’язання практичних завдань. Чим повніше, надійніше і
послідовніше на уроці вдається пов’язати змістовний, процесуальний,
мотиваційний компоненти навчальної діяльності, тим сильніше система уроків
впливатиме на виховання і розвиток молодшого школяра. Якщо до недавнього часу
учень був об’єктом навчання, то тепер він – суб’єкт активного навчання.
Саме все нове, відшукане,
переудосконалене зараз називають „педагогічною інновацією”, тобто – це процес
створення, поширення і використання нових засобів для розв’язання тих
педагогічних проблем, які досі розв’язувались по-іншому.
Ось тому, на своїх уроках я
намагаюсь використати якомога більше тих новинок, що зацікавлять дітей. Для
розвитку творчих здібностей школярів я:
Ø впроваджую
у навчальну практику гуманістичний принцип організації освіти, згідно з яким в
центрі навчально-виховного процесу знаходиться особистість учня з її потребами,
інтересами і можливостями;
Ø застосовую
диференційований підхід до учнів, впроваджую різноманітні форми самостійної та
індивідуальної роботи;
Ø організовую
дослідження об’єктів у їхньому взаємозвязку, що сприяє засвоєнню реальних
фактів і розвиває вміння самостійно мислити;
Ø впроваджую
активні методи навчання: семінари, диспути, експерименти, нестандартні форми
перевірки домашніх завдань;
Ø застосовую
різноманітні форми уроків: урок-гра, урок-змагання, урок-КВК, урок-вікторина,
урок-казка, урок-подорож, урок-свято тощо («Додавання та віднімання чисел
у межах 10. Закріплення нумерації чисел у межах 10. Урок-казка.» Математика 1
клас) ;
Ø використовую
прийом складання математичних казок
( Навчання грамоти. Урок-фантазія.
«Закріплення знань про вивчені звуки та букви. Читання текстів».);
Ø застосовую різноманітний ігровий матеріал,
казкові сюжети і казкових героїв
Ø 2. Розвязування простих та складених
задач.» Урок подорож. Математика 2 клас);
Ø пошукові
завдання, евристичні бесіди, самостійні роботи з елементами творчості;
Ø створюю
роботу в парах, роботу в групах, індивідуальний добір завдань;
Ø забезпечую
таку організацію навчання, яка передбачає залучення учнів до наукового пошуку і
використання набутих знань на практиці;
Ø розвиваю
фантазію, уяву, спонукаю до мрій.
Це створює
атмосферу творчості, викликає в учнів бажання активно працювати, сприяє і
підтримує розвиток пізнавальних інтересів школярів. На уроках діти не пасивні
спостерігачі, а „дослідники”, „винахідники”, „мудрагелі”, „всезнайки”,
„пізнайки” і „казкарі”. Підтримується доброзичливий мікроклімат, що є важливою
умовою збереження здоров'я школярів.
Гуманізація
відносин „учитель – учень”, задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці
приводять до певної системи поєднання індивідуальних, групових і фронтальних
видів роботи. Працюючи в групі, учень має можливість більше розмовляти,
висловлювати свою думку, сперечатись на задану тему. Мовчазні діти стають
активними учасниками навчального процесу, хоч ніколи не брали участі в роботі
цілого класу. Така невелика група перетворюється у малу учнівську спільноту, у
якій всі співпрацюють.
Групова робота
сприяє розвитку відповідальності та самостійності учнів. У невеликій групі
важко „сховатися”. Маленькі групи допомагають учням з різними здібностями та
вміннями досягти своєї мети. Це є крок до індивідуального навчання.
Отже, через
групові форми виконання завдань у дітей формується позитивна мотивація до
навчального співробітництва.
Щоб групова
робота була ефективною, треба дотримуватись таких вимог:
Ø
правильно формувати групи;
Ø
ретельно обмірковувати структуру уроку з
використанням групових форм навчальної діяльності;
Ø
розробляти пам’ятки, інструкції, які спрямовують
групову навчальну діяльність;
Ø
вчити дітей співпрацювати під час виконання
групових завдань;
Ø
регулювати міру допомоги вчителя групам у
процесі їх роботи.
Цінним у роботі групи є те, що кожен учень має можливість вибрати
різні ролі: експертів, що аналізують проблему; учасників,які шукають альтернативного
розв’язання проблеми; мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами;
співрозмовників, котрі вміють активно слухати, домовлятися; партнерів, що
вчаться співпрацювати тощо.
Ця система дає позитивні результати: діти вміють мислити, комунікабельні,
впевнені в собі, наполегливі. Відбувається збіг інтересів: чим більше я навчаю,
тим більше навчаюсь сам. Простежуються слідуючі принципи дидактики:
наступність, систематичність, міцність і глибина знань, активність навчання.
Використання такої методики є успішним. В учнів підвищується техніка читання,
формується пізнавальний інтерес, тренується пам’ять, розвивається мовлення,
свідомість, зорове сприймання, увага, підвищується швидкість письма,
самоконтроль тощо.
Запропоновані мною уроки – це надбання та поєднання різноманітних форм та
методів роботи. Я завжди намагаюся зробити урок приємним, цікавим для учнів.
Тоді діти ніколи не втратять цікавості до науки, будуть „тягнутись” до
співробітництва. Ці форми та методи сприяють формуванню радості успіху –
„могутньої сили, від якої залежить бажання дитини бути хорошою. Турбуйтеся про
те, щоб ця внутрішня сила дитини ніколи не вичерпувалась. Якщо її немає, то не
допоможуть ніякі педагогічні хитрощі”, - казав В. Сухомлинський.
А досягти цього можливо тільки в тісній співпраці вчителя і учнів, і,
викладаючись на всі 100%.
Немає коментарів:
Дописати коментар