Вчитель початкових класів

Вчитель початкових класів
Мелодія починається з першої ноти, саме вона визначає її характер. Початкова школа - своєрідна перша нота шкільного життя Що може буть дорожче, ніж дитя, Якого любиш ти до забуття? Але піднять його на власні ноги - для цього треба все життя

неділя, 30 грудня 2018 р.

Творчий підхід як передумова успішного формування особистості молодшого школяра


Реформування усіх сфер розвитку української держави значною мірою впливає на умови організації учбового процесу в сучасній школі. Це зумовлює принципово нові вимоги до діяльності вчителя та учня. „Учень – це не посудина,яку потрібно заповнити, учень – смолоскип, який треба запалити” (Стародавня мудрість).

Урок у початкових класах повинен бути насичений наочністю і практичною діяльністю над виучуваним:
Я слухаю – і я забуваю,
Я бачу – і я запам’ятовую,
Я роблю – і я розумію.
( Стародавня приказка)
Недосконалість методів і методичних прийомів часто стає причиною втрати доцільної збалансованості між теоретичним і практичним рівнем засвоєння навчального матеріалу. Часто буває так, що учні, непогано засвоївши теоретичний матеріал, так і не оволоділи основними вміннями і навичками. Потрібний творчий підхід для успішного формування особистості. Уроки в початкових класах дуже різноманітні за змістом, структурою, способами організації навчальної діяльності. Визначаючи методику їх проведення, треба враховувати змістовні особливості різних предметів, розвиток 6 – 9 річних дітей тощо. Прагнучи до підвищення якості уроків, слід забезпечити ті передумови, які полегшать учителеві і учням спілкування і навчання, сприятимуть вибору доцільного методичного забезпечення, продуктивному використанню навчального часу, перетворять клас у справжню майстерню. Нове педагогічне мислення не тільки демократичне, гуманне, а й високопрофесійне. А професіонал має усвідомлювати, чому початкове навчання становить цілісну систему та яке це має значення для розв’язання практичних завдань. Чим повніше, надійніше і послідовніше на уроці вдається пов’язати змістовний, процесуальний, мотиваційний компоненти навчальної діяльності, тим сильніше система уроків впливатиме на виховання і розвиток молодшого школяра. Якщо до недавнього часу учень був об’єктом навчання, то тепер він – суб’єкт активного навчання.
Саме все нове, відшукане, переудосконалене зараз називають „педагогічною інновацією”, тобто – це процес створення, поширення і використання нових засобів для розв’язання тих педагогічних проблем, які досі розв’язувались по-іншому.
Ось тому, на своїх уроках я намагаюсь використати якомога більше тих новинок, що зацікавлять дітей. Для розвитку творчих здібностей школярів я:

Ø впроваджую у навчальну практику гуманістичний принцип організації освіти, згідно з яким в центрі навчально-виховного процесу знаходиться особистість учня з її потребами, інтересами і можливостями;

Ø застосовую диференційований підхід до учнів, впроваджую різноманітні форми самостійної та індивідуальної роботи;

Ø організовую дослідження об’єктів у їхньому взаємозвязку, що сприяє засвоєнню реальних фактів і розвиває вміння самостійно мислити;

Ø впроваджую активні методи навчання: семінари, диспути, експерименти, нестандартні форми перевірки домашніх завдань;

Ø застосовую різноманітні форми уроків: урок-гра, урок-змагання, урок-КВК, урок-вікторина, урок-казка, урок-подорож, урок-свято тощоДодавання та віднімання чисел у межах 10. Закріплення нумерації чисел у межах 10. Урок-казка.» Математика 1 клас) ;

Ø використовую прийом складання математичних казок ( Навчання грамоти. Урок-фантазія. «Закріплення знань про вивчені звуки та букви. Читання текстів».);

Ø застосовую різноманітний ігровий матеріал, казкові сюжети і  казкових героїв  

Ø  2. Розвязування простих та складених задач.» Урок подорож. Математика 2 клас);

Ø пошукові завдання, евристичні бесіди, самостійні роботи з елементами творчості;

Ø створюю роботу в парах, роботу в групах, індивідуальний добір завдань;

Ø забезпечую таку організацію навчання, яка передбачає залучення учнів до наукового пошуку і використання набутих знань на практиці;

Ø розвиваю фантазію, уяву, спонукаю до мрій.

Це створює атмосферу творчості, викликає в учнів бажання активно працювати, сприяє і підтримує розвиток пізнавальних інтересів школярів. На уроках діти не пасивні спостерігачі, а „дослідники”, „винахідники”, „мудрагелі”, „всезнайки”, „пізнайки” і „казкарі”. Підтримується доброзичливий мікроклімат, що є важливою умовою збереження здоров'я школярів.
Гуманізація відносин „учитель – учень”, задоволення потреб дітей у спілкуванні та співпраці приводять до певної системи поєднання індивідуальних, групових і фронтальних видів роботи. Працюючи в групі, учень має можливість більше розмовляти, висловлювати свою думку, сперечатись на задану тему. Мовчазні діти стають активними учасниками навчального процесу, хоч ніколи не брали участі в роботі цілого класу. Така невелика група перетворюється у малу учнівську спільноту, у якій всі співпрацюють.
Групова робота сприяє розвитку відповідальності та самостійності учнів. У невеликій групі важко „сховатися”. Маленькі групи допомагають учням з різними здібностями та вміннями досягти своєї мети. Це є крок до індивідуального навчання.
Отже, через групові форми виконання завдань у дітей формується позитивна мотивація до навчального співробітництва.
Щоб групова робота була ефективною, треба дотримуватись таких вимог:

Ø  правильно формувати групи;

Ø  ретельно обмірковувати структуру уроку з використанням групових форм навчальної діяльності;

Ø  розробляти пам’ятки, інструкції, які спрямовують групову навчальну діяльність;

Ø  вчити дітей співпрацювати під час виконання групових завдань;

Ø  регулювати міру допомоги вчителя групам у процесі їх роботи.

Цінним у роботі групи є те, що кожен учень має можливість вибрати різні ролі: експертів, що аналізують проблему; учасників,які шукають альтернативного розв’язання проблеми; мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами; співрозмовників, котрі вміють активно слухати, домовлятися; партнерів, що вчаться співпрацювати тощо.
Ця система дає позитивні результати: діти вміють мислити, комунікабельні, впевнені в собі, наполегливі. Відбувається збіг інтересів: чим більше я навчаю, тим більше навчаюсь сам. Простежуються слідуючі принципи дидактики: наступність, систематичність, міцність і глибина знань, активність навчання. Використання такої методики є успішним. В учнів підвищується техніка читання, формується пізнавальний інтерес, тренується пам’ять, розвивається мовлення, свідомість, зорове сприймання, увага, підвищується швидкість письма, самоконтроль тощо.
Запропоновані мною уроки – це надбання та поєднання різноманітних форм та методів роботи. Я завжди намагаюся зробити урок приємним, цікавим для учнів. Тоді діти ніколи не втратять цікавості до науки, будуть „тягнутись” до співробітництва. Ці форми та методи сприяють формуванню радості успіху – „могутньої сили, від якої залежить бажання дитини бути хорошою. Турбуйтеся про те, щоб ця внутрішня сила дитини ніколи не вичерпувалась. Якщо її немає, то не допоможуть ніякі педагогічні хитрощі”, - казав В. Сухомлинський.
А досягти цього можливо тільки в тісній співпраці вчителя і учнів, і, викладаючись на всі 100%.


Немає коментарів:

Дописати коментар