Читання Василь Скуратівський «Наум наведе на ум»
- Під час нашої уявної мандрівки, тема якої
"Наум наведе на ум", ми з вами будемо подорожувати такими стежками - доріжками:
"Народ скаже – як зав'яже",
"Послухай і запам'ятай", "Хвилина поезії", "Бліц",
"Довідкове бюро ", "Поміркуйте", "Скарбничка
пам'яті".
1 - То ж ступаємо на першу
стежину "Народ скаже – як зав'яже". Прочитайте прислів'я, і спробуйте
визначити їх тему: - Мудрим
ніхто не вродився, а навчився.
- Не
кажи "не вмію", а кажи "навчусь".
- Добре того навчати, хто хоче все знати.
- Хто хоче більше знати, тому треба менше
спати.
-
На те коня кують, щоб не
спотикався.
- Не на користь книжки читати, коли тільки
вершки хапати.
- Чого Івась не навчився, то й Іван не буде
знати. -
То про що ці прислів'я? (Про
навчання, про знання, про розум. )
- Тож сьогодні
ви дізнаєтесь про те, як колись навчалися діти, хто їх навчав, що носили з
собою діти до школи. -
А дізнаєтесь ви про це, побувавши на
стежинці
2 "Послухай і запам'ятай".
- Як ви вважаєте, чи завжди були в Україні
школи? - Перша школа в Україні була заснована князем
Володимиром Великим у 988 році. (князь,
діти це як теперішній президент,стояв на чолі держави.)Це було більше
тисячі років тому. Ця школа була зовсім не схожа на сучасну. У класі навчалось
8-10 учнів. Її називали школою "книжного учіння", бо вчитель багато
читав учням, а їм потрібно було все
запам'ятовувати. - Трохи
пізніше в школах почали навчати дітей читанню і письму. А відкривали школи при
церквах. Підручників і зошитів в ті часи
не було, а для письма використовували спеціальні дощечки з паличками: цера і
писало. Цера виготовлялася з дерева,
мала неглибоку виїмку. В це коритце заливали розтопленим воском. По поверхні
застиглого воску школярі стержнем – писалом зображали слова, речення. А потім
лопаточкою іншим кінцем стержня
згладжували написане. Для того, щоб зберегти написане, його прикривали дерев'яною
кришечкою, яка прив'язувалася шнурком. Про такий зошит самі учні навіть загадку
склали: "Два листа, а середина
пуста".
-
При кожній церкві була початкова школа. Підручників у дітей не було, а
вчились вони за церковними книжками. Книги були дуже дорогими, вони дуже
цінувались, а тому їх приковували ланцюгами до вчительського столу (показує книгу, цеп).Сиділи на лавах,а кому
не вистачало місця, той сидів на підлозі, підстеливши трохи соломи чи сіна.
- Першою спеціальною книгою для навчання
дітей був,звичайно – Буквар. - Перший буквар був виданий у Львові книгодрукарем Іваном Федоровим. (книгодрукар-це той хто друкує книги.) – А зараз, ми з вами, доведемо,що точно
знаємо, що потрібно для навчання.
-- А для цього відгадайте загадки: -- Він великий,
світлий, чистий,
Сяють вікна променисто.
Парти
в два ряди стоять.
Діти вчаться тут читать
Хто вгадав уже із вас?
Ну,
звичайно, що це –... ( клас)
-- Заходять у неї сліпими, а виходять зрячими? (школа)
Новий дім несу в руці,
Двері дому
на замку.
А живуть у домі цім, Книжки,
ручка, олівці. (портфель)
-- Із собою її ношу,
Не ламаю,а пишу. Дуже
добра штучка – Самописна -... (ручка)
--- Червоний Іван,
Деревяний каптан: Де
носом поведе,
Там
помітку кладе. (олівець)
-- У портфелі я лежу, Як
навчаєшся скажу. (щоденник).
В цій
чудовій скриньці,
Ти знайдеш олівці, Ручку, гумку та лінійку. (пенал)
-- Не сорочка, а зшитий,
Не кущ, а з листочками. (зошит)
--- Цю найкращу в школі книжку,
Знає
будь – який школяр.
До усіх книжок доріжку Прокладає
нам... ( буквар) -
Добре,діти,ви молодці ,впоралися із загадками,тому рушаємо далі.
-
А зараз давайте уявно побуваємо в
одній із шкіл минулого, ніби відкриємо двері
і підглянемо : Посеред кімнати стоїть стіл, під стіною стоять лави,
на стіні висить батіг. На лавах сидять учні. За столом сидить учитель, а перед
ним – учень, стоячи на колінах, відповідає урок. Всі слідкують за його
відповіддю за книжками. Тут же інший учень, який чимось завинив, чекає
покарання. - Заняття в
такій школі починалися десь із сьомої години ранку іпродовжувалися до вечора.
Перерва була одна і тривала 2 години, щоб учні встигли сходити пообідати
та знову повернутись на уроки. Кожен учень
отримував від учителя окреме завдання і вчив усе вголос. Навіть прислів'я таке було: "Азбуку вчать – на всю хату кричать". - Кожна літера староукраїнської азбуки мала
свою назву.
А – аз (тобто Я)
Б
– буки (Буква)
В – відаю (Знаю)
Г – глаголь (Говори)
Д
– добро.
А
читали так. Спочатку називали букви, з яких складалось слово чи склад, а потім
вимовляли так, як треба. Давайте спробуємо і ми!
Буки,
аз – ба
Відаю, аз –
ва
Добро, аз – да. А далі ми з вами ,переходимо на стежинку
"З книгою" і
прочитаємо із книги "Дванадцять
місяців" статтю В. Скуратівського "Наум наведе на ум" - "Початок
навчального року нині співпадає з 1 вересня. У давні ж часи заняття в школі
розпочинали взимку, коли звільнялися від усіх сільськогосподарських робіт і
тривало лише 3-4 місяці. Такою датою було 14 грудня. Це день пророка Наума – покровителя освіти і
науки. Переддень
14 грудня раніше супроводжувався таким обрядом. Ввечері мати готувала горщик
пшоняної каші. На вечерю обов'язково приходив з книжкою хрещений батько. Вони
удвох із хрещеником сідали до столу і вивчали напам'ять кілька літер. Потім
названий батько підстригав свого хрещеника, а ненька змивала йому голову
пахучим цілющим зіллям, "щоб Наум наставив на ум".
Уранці школяр зодягав нову сорочечку й штанці, молився перед Євангелією
і разом із татком ішли до школи. При
цьому годилося взяти із собою горщик з кашею. Доки батько узгоджувався з дяком,
а пізніше – з учителем про умови навчання, майбутній школяр мусив стояти в
кутку біля пучка різок. Вони нагадували йому: якщо погано вчитимешся, то
доведеться скуштувати "березової каші". Це означало, що вчитель має
право відшмагати за непослухи березовою різкою.
Полагодивши справи, батько залишав дитину, а сам ішов до церкви і
ставив свічку біля ікони святого покровителя, приказуючи: «Батюшка Наум, виведи
синка на ум!»
Щороку на свято пророка учні мали приносити до
школи горщик з кашею. Це був вияв високої поваги до свого навчителя. На честь
учителя складали вірші, в яких щиро
дякували за отриманні знання. Це якоюсь мірою відбито і в прислів'ях. "Прийшов Наум – пора братися за
ум".
"Я не знаю ні
"Аз" ні "Буки" – прийде Наум і змусить до науки".
- А про тих, хто не бажав добре
вчитися, казали й так: "Партача й Наум виведи на ум".
Ось
такі обряди, пов'язані з навчанням, були колись у наших пращурів. -
То чому,діти,стаття має таку назву?
(Тому,
що в давнину навчання починалося 1 4 грудня – в день Наума, а він є
покровителем освіти й науки. ) - Хто навчав дитину перших літер? -(Хрещений
батько. )
- Що ніс кожен учень до школи? -( горщечок
пшоняної каші. )
- Для чого стояли різки в
куточку? -( Щоб карати учнів. )
Вчитель. А зараз переходимо
на стежину "Бліц". Усі ви ,мабуть,чули вислови "Мало каші
з'їв", "Скуштував березової каші", "Зарубай на носі"?
Всі ці вислови пішли з тих часів.
Я
називатиму вислів, а ви повинні
здогадатись, що він означає.
"Сидіти, як
на голках" – ( нервувати. )
" Тримати язик за зубами" -
(дотримуватись таємниці .) «
Як сніг на голову" – ( раптом ,не очікувано.)
"Покривити душею" -
( сказати неправду.)
"Набрати в рот
води" - (
мовчати .)
"Зарубати на носі" -( Запам'ятати. )
Закінчується наш а уявна мандрівка на стежині "Скарбничка пам'яті". То ж давайте пригадаємо: - Коли виникла школа в Україні? ( - 988 році.) - Хто був її засновником? (- Володимир Великий.) - Якими були перші зошити в учнів? ( деревяні дощечки.) - Коли розпочинався навчальний рік? ( 14 грудня ) - Звідки прийшло прислів'я "Наум наведе на ум"? (тому що йшли до школи в день пророка Наума.) - Що означають вислови "Скуштувати березової каші", ( отримати покарання.) "Зарубати на носі"? ( запам’ятати.) Вчитель: Молодці, бачу, що сьогодні ви поповнили свої знання про школу. – То ж цікавою була наша мандрівка? ( діти відповідають.) Тридцять перше березня
Онлайн робота
Завдання
906. Обчисли.
Пригадай, як треба підписувати множник з нулем.
433 • 340 1
227 ■ 340 2 646 ■ 320
ЗАПАМ᾽ЯТАЙ !
Алгоритм письмового множення чисел, що закінчуються
нулями
1. Записуємо множники стовпчиком, так щоб нулі залишилися праворуч.
2. Виконуємо множення, не зважаючи на нулі.
х 265
30
7 950
3. Визначаємо кількість нулів в обох множниках разом.
4. Дописуємо стільки ж нулів до
результату справа.
Завдання 907. Обчисли вирази,
в яких остання цифра результату буде 0.
Завдання 908. Назви формулу,
за якою знаходять час, якщо відомі відстань і швидкість.
Склади і розв’яжи задачі.
Назва |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Страус |
36 км/год |
108 км |
|
Лижник |
18 км/год |
7і |
108 км |
Пішохід |
6 км/год |
? |
108 км |
Задача 909
Мотоцикліст і пішохід одночасно вирушили з одного пункту в протилежних
напрямках. Швидкість мотоцикліста 50
км/год, а пішохода — 5 км/год. На скільки кілометрів
вони віддаляться за 1 год? За 2
год? За 3 год?
Задача 910. З
однієї пристані одночасно в протилежних напрямках вирушили два теплоходи. Один
ішов зі швидкістю 45 км/год, а
другий — 60 км/год. Яка відстань стане між ними через 2
год?
За
виразами поясни два способи розв’язання задачі.
45*2 + 60* 2 (45 + 60) ■ 2
Домашнє завдання №912, №913
Українська мова
Тема нашого уроку: «Неозначена форма дієслова».
Ви дізнаєтеся, що у дієслів є така форма, у якій
неможливо визначити час, число, і вона називається неозначеною
формою. Ми навчимося впізнавати цю форму дієслова,
бо вона є початковою для дієслів, навчимося утворювати часові форми від
неозначеної форми дієслова, добирати до дієслів
синоніми та антоніми.
Первинне
сприймання та усвідомлення матеріалу.
Виконуємо
наступне завдання .
1. На слайді
три стовпчики слів
землю
чарівною чарувати
радості
красивого співати
вербу
ніжним писати
Слова першого стовпчика поставте в початкову форму. До якої частини мови належать ці слова? А до якої частини мови належать слова
третього стовпчика? На які питання вони відповідають?Яка кінцева частина у цих
дієслів?
Чи можна визначити час дії, позначеної цими
дієсловами? Чи зрозуміло, кого стосуються дії, однієї особи, чи багатьох.
Слова ІІІ стовпчика стоять в неозначеній формі – це
початкова форма дієслова.
Пояснення
вчителя про неозначену форму.
Неозначена форма – початкова форма дієслова.
Відповідає на питання що робити? (писати, летіти)
або що зробити (написати, полетіти).
Це незмінна форма дієслова.
Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість
виконавців дії.
Дієслова в неозначеній формі закінчуються суфіксом
–ти (сіяти).У поезії та усному мовленні
допускається також суфікс –ть (сіять). Іноді до них додаються постфікси –ся,
-сь (вмиватися, одягнутись, сміятися).
У пестливій дитячій мові в неозначеній формі деяких
дієслів у суфіксі -ти замість кінцевого звука и виступають суфікси -ки, -оньки,
-очки, -усі тощо: спатки, їстоньки, питоньки, спатусі.
3.Робота з підручником
Дуже часто дієслова в початковій формі
використовуються в прислів’ях та приказках.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Гарно того вчити, хто хоче все знати.
Хто хоче багато знати, тому треба мало спати.
Умій сказати, умій і ....(змовчати).
- Як ви гадаєте, чому ? (Тому що дія стосується не
когось конкретного, а всіх)
Узагальнення та
систематизація знань.
Вправа 280
2.Повтворення вивченого про дієслова-синоніми.
Наступне завдання для вас пари слів.
Сумувати
– тужити сохнути - мокнути
Прочитайте їх
і скажіть: В якій формі
вони стоять? Як можна назвати
ці пари за їх значенням.
Підберіть до дієслів:
(синоніми) (антоніми)
Сміятися – відпочивати –
говорити -
світати –
бігти –
купувати -
йти - сумувати -
Домашне завдання вправа 281
Немає коментарів:
Дописати коментар