ТЕМА: Водойми України
- Ми продовжуємо
вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є слова
Василя Симоненка: «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»
- Діти, послухайте
вислів французького письменника Антуана
де Сент-Екзюпері:
«… у тебе ні смаку, ні
кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи,
що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти
найбільше багатство у світі»
- Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?
- Так, про воду.
Адже вода – це не тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку. Це океан, що вкриває ¾ нашої планети. Це хмари,
тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Сніги, річки та
озера, джерела і криниці, болота та льодовики – це також вода. У складі всіх
живих організмів переважає вода. І життя є тільки там, де є вода: солона і
прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і
навколо нас.
- Але, звичайно, її найбільше у водоймах.
- Які
водойми ви знаєте?
- Водойми поділяються на природні та штучні.
- Які водойми називаються природними?(Ті водойми, які
утворилися самостійно, без втручання людини, є природними.)
- А які водойми
ми назвемо штучними? (А ті водойми, які створила сама людина, називають
штучними.)
- Розподіліть водойми на дві групи.
Казка
Жив-був великий
чародій-головний наглядач всіх володінь на світі. Він був старий і мудрий. Всі
чарівники – водних справ майстри беззаперечно йому підкорялися. Наказав чародій
вітру, щоб той щоранку доповідав йому про всі новини.
Вітер: Кажуть, частина води останнього дощу пропала!
Чародій:
- Не може цього бути! Вода ніколи не пропадає! Тут щось
не так. Доведеться перевірити. Терміново викличте головного майстра дощових
справ!
- А скажи-но, куди поділася від останньої зливи дощова
вода?
Головний майстер
дощових справ:
- Дозвольте, у нас усе записано! Випало дощу стільки-то,
випарувалося з землі стільки-то, рослини корінцями висмоктали стільки-то… А
останнє ріки винесли в море.
Чародій
- Дощу випало більше. А перевір-но ще краще.
Зблід дощових справ майстер і почав знову гортати книгу.
Довго сидів. Послав на розшуки Вітру. Облетів він усе, але загубленої води так
і не знайшов.
Чародій
- Куди же
поділася загублена вода? Не провалилася же вона крізь землю?! – почухав
потилицю чародій.
- Так точно, крізь землю. (почувся тут чийсь хриплий
голос. )
- Я підземних
справ майстер, я знаю про вашу воду – у мене вона. Протекли дощові краплини
глибоко під землю, дістались до глини, а через неї їм уже нізащо не протекти.
Зібрались вони потім в підземні струмочки і потекли по підземній глині. І зараз
ще блукають. Але скоро до одного з підземних озер, в
кам’яно-вапняній печері. З такої печери і витікає струмочок, що в яру
джерельцем вибивається з-під землі. Так що скоро вся ваша загублена вода знову
буде мандрувати по землі. (розповідь у супроводі слайдів. )
- Так що таке джерело? Джерело - це вихід на поверхню Землі підземної води.
- Яка джерельна
вода?
- В Україні
здавна шанували джерела. Народ надавав їм символічного значення: вода вважалася
живою, тобто – особливо цілющою. За народними повір’ями «жива» вода давала
силу, зцілювала рани і повертала до життя.
У вас на партах стоять склянки з джерельною водою.
Посмакуйте нею і хай вона придасть вам сили і здоров’я
Знайомство з природними водоймами.
-
Багато річок є на Землі. У кожної своя
назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь.
А що ж таке річка?
-
Річка
– це постійний потік води, який
тече в заглибленні. Річка має довжину понад
10 км, а коротші – це струмки.
-
Заглиблення по якому постійно тече
річка, називається – руслом.
-
Місце,
де починається річка, називається витоком. Річка може витікати з джерела,
болота, озера. Вона може брати початок із гірських льодовиків.
-
Місце,
де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан називається гирлом. До речі, показ річки на
карті починай з місця витоку в напрямку до гирла.
-
Більшість
річок мають притоки тобто інші річки, які впадають у головну. Чим більшою є
річка, тим більше у неї є приток.
-
Кожна
річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити потрібно стати обличчям у
напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.
-
На
Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад
-
Діти,
а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні? (Дніпро)
-
Дніпро - найбільша в Україні і третя за величиною в
Європі річка.
Дніпро - бере свій початок далеко за межами України – в
Росії.
-
Він має майже 1500 приток.
-
Одна з найбільших повноводних рік в Україні,
Дністер, що протікає у семи областях.
-
Дністер--бере початок у Карпатах і впадає в
Чорне море. Довжина
ріки –
-
На півдні України впадає у Чорне море - Дунай.
-
Ріки
України живляться талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води
значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
-
Ріки
України – це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні
шляхи для перевезення пасажирів і вантажів. На ріках побудовані
гідроелектростанції. А також там розвинуте рибне господарство.
-
Так
скажіть мені, будь ласка, що ж таке річка? З яких частин вона складається? Які
річки України ви знаєте?
Українська мова
Тема.
Правопис не з дієсловами.
Сьогодні навчимося: правопису не з дієсловами
Розвивати:
культуру мовлення, пам’ять, увагу
Робота
з вивчення
правила
¾ Як пишеться НЕ з дієсловами? Не з дієсловами
пишеться окремо
¾ Це
маленьке слово називається частка.
¾ А для чого ця частка потрібна українській мові? Послухайте
казку:
Сила
любові.
Горду
і вперту Частку НЕ полюбило Дієслово. Сумною була ця любов. Дієслово говорило:
"Люблю", а вона йому "Не люблю". Воно казало
"Вірю", а вона йому: "НЕ вірю".
Частка НЕ ніколи не підходила
до Дієслова близько і писалася від нього тільки окремо. Однак Дієслово було
постійним у своїх почуттях.
Ось одного разу НЕ і каже йому: "Я відповім тобі
взаємністю, якщо доведеш, що жити без мене не можеш".
Зітхнуло Дієслово сумно і відправилось поневірятися по
словниках, підручниках, книгах, по всьому білому світу.
¾ Сумне Дієслово повернулося до своєї коханої. Вона як
завжди, відскочила від нього з криком: "Негідник! Ненавиджу! "І раптом
завмерла
від несподіванки, опинившись в обіймах
Дієслова.
¾
Прочитайте
ці дієслова (На дошці таблиця з дієсловами-винятками).
Неволити,
нездужати,
непокоїтись,
непритомніти,
недочувати,
недобачати.
¾
Як
ви вважаєте, чому в цих словах частка НЕ пишеться разом з дієсловами?
(Без частки НЕ ці дієслова не вживаються.)
Запишіть ці дієслова - винятки,
їх треба запам'ятати.
¾ Складіть прислів'я, поясніть їх зміст.
Хто (не)
працює (не)
сидіти на печі.
Їсти калачі - поспішай
справою.
(Не) поспішай
мовою, той
(не) їсть.
Творча робота в групі: "Правила поведінки на
уроці".
¾
Зайшло
Дієслово і до нас у школу, але "Правила поведінки на уроці" не знає.
Запишіть
правила поведінки в школі
НЕ запізнюватися до школи.
НЕ розмовляти на уроці.
НЕ заважати своєму сусідові по парті.
НЕ малювати на партах.
НЕ смикати дівчаток за кіски.
НЕ жувати на уроці.
- Діти, що ж знову побачило Дієслово?
- Частка НЕ з дієсловами пишеться окремо.
Підсумок уроку
¾ Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
¾ Яке правило запам’ятали?
Немає коментарів:
Дописати коментар