Вчитель початкових класів

Вчитель початкових класів
Мелодія починається з першої ноти, саме вона визначає її характер. Початкова школа - своєрідна перша нота шкільного життя Що може буть дорожче, ніж дитя, Якого любиш ти до забуття? Але піднять його на власні ноги - для цього треба все життя

четвер, 2 січня 2025 р.

Дидактичні ігри з української мови 4 клас

 

Гра «Закінчи речення»
Коли говориш – не … (горлань).
Слів поганих – не … (вживай).
На всі боки – не … (крутись).
Говори спокійно, чемна,
Спілкуватись тобі буде дуже … (приємно).
 
Сила та роль знаків у нашій мові
Відома історія з комою в реченні:
«Помилувати, не можна стратити»,
«Помилувати не можна, стратити».
 
Цікаво знати:
У світі відомі 2 найкоротших і найзмістовніших листи.
 – Відомий французький письменник Віктор Гюго, щоб дізнатися, як ідуть справи з його новим романом, надіслав листа, в якому був лише знак питання (?). видавець відповів також коротко й зрозуміло, поставивши в своєму листі до Віктора Гюго знак оклику (!).
Отже, справи з книгою йдуть добре. Оце і є найкоротші й найзмістовніші листи, які тільки знайшло людство. Виходить, можна спілкуватися й розділовими знаками.
                                  Гра «Творимо слова»
Ø Прочитай слово Буквар.
В кінці слова живе -ар.
Якщо казки пише -ар,
Його звуть усі (казкар).
Коли байки пише -ар,
Тоді звуть його … (байкар).
На воротях стоїть -ар,
Тоді хто він? … (Воротар.)
Опустився в шахту -ар,
А тепер він хто? … (Шахтар.)                                                      
Ще й на кобзі грає -ар.
Люди звуть його … (кобзар).
Є слова: бджоляр, човняр,
І весляр, і ковзаняр,
Муляр, маляр і школяр –
Утворив їх суфікс … (яр).
Ось які слова чудові
Є у нашій рідній мові.
                                   Д. Білоус

 
  Жив-був хлопчик-чарівник,
Називали його -ник.
Із простих звичайних слів
-Ник утворював майстрів.
 
Зупинився в лісі -ник
І з’явився там … (лісник).
 
А в садочок прийшов  -ник,
там зявився … (садівник).
Є двірник, є будівник,
Пасічник і комірник.
Ці слова творити звик
Чарівник, що зветься …
(-ник).
 
Дидактична гра «Листоноша»
      Матеріали для гри. Конверти (чи листівки) для кожного учня, на яких написане слово. Біля дошки 3 скриньки. На кожній – морфемна схема слів.
     Хід гри. Учень аналізує слово на конверті (складає його морфемну схему), підписує прізвище, виходить до дошки і вкидає свій конверт до потрібної скриньки. У кінці гри троє сильніших учнів (листоноші) перевіряють правильність «адрес».


Гра «Зміни букву»
Прислів’я (змініть виділені слова в прислів’ях так, щоб відбулося чергування звуків у коренях слів).
 
·       Удар забувається, а слово пам’ятається.
·       Хоч вовки коня з’їли, та ми воза не дали.
·       Водить за ніс, а правди не скаже.
·       За дурною головою і ногам важко.
 
·       Удар забувається, а слівце пам’ятається.
·       Хоч вовки коня з’їли, та ми віз не дали.
·       Водить за носа, а правди не скаже.
·       За дурною головою і ніженькам важко.
 
Гра «Яку особу добре знаєш?»
 
Живемо, радіємо, співаємо
Яку особу добре знаємо? (І особу)
Уроки вчиш, а чи гуляєш,
Яку особу знаєш? (ІІ особу)
Шляхи у Всесвіт відкривають,
 
  Шевченка в космосі читають,
  Державі славу здобувають
  Яку особу добре знають?
(  ІІІ особу)
 
 
 
Гра «Впізнай займенник»
 
-  Назвіть займенник, який вказує на особу, яка говорить сама про себе. (Я).
- Назвіть займенник, який вказує на особу чи предмет, про який розповідають. (Він, вона, воно).
- Назвіть займенник, який вказує на особі, до яких звертаються. (Ви).
 
Гра «Замініть звук»
 Учасники гри одержують по одній картці із записаними на ній двома словами.Протягом 3-5 хвилин учні добирають і записують якнайбільше слів, що відрізняються від поданого на картці лише першим звуком (наприклад: мити-лити, шити, пити, вити, бити, рити).
Через 3-5 хвилин учитель називає слово, що було в картці, а учасники гри – кількість дібраних слів (а пізніше і самі слова).
 Кожному учасникові гри записується скільки очок, скільки він дібрав слів.
 Слова для карток:
1.Саша (Паша, Даша, Маша, каша, наша, ваша…..).
2.Мила (сила, вила, шила, рила, жила, била, нила…..).
3. Мак ( рак, так, лак, бак, гак….).
4. Чайка (байка, лайка, сайка, гайка….).
5. Рік (сік, тік, вік, бік, пік….).
6. Пий (ший, вий, лий, мий, бий….).

Гра «Утворіть нове слово»

Вчитель записує на дошці слово. Учні, додаючи або віднімаючи на початку чи в кінці слова один звук (голосний чи приголосний), утворюють слово з новим значенням. Виграє той, хто першим назве слово.

Слова для гри:

1.Лук, линок, буква, їжа, суд, кобза, млин, лан.

2.Тире, коса, баштан, горе, дзвін, отара,мак.

 

«Відгадайте»

Вчитель бере картку з написаним на ній словом (наприклад, рік) і пропонує учасникам гри відгадати його. Він указує на те, зі скількох звуків складається слово, як воно звучить, якщо змінити перший звук (сік) і другий звук (рак). Виграє той, хто першим відгадає слово.

Слова для гри:

Рука (мука, ріка), лад (сад, лід), день (пень, дань), соло (коло, сало), мир (вир, мур), воля (доля, Валя).

                      

«Чиє слово найдовше?»

Учасники гри по черзі називають слова. Кожне наступне повинно починатися на той же звук, що й попереднє, але мати на один звук більше. Наприклад, приголосний в (ви, віл, ваза, вітка, ворона, водопад, вовкодав, водокачка, водопровід, відповідальний, відмежований і т.д.). Виграє той, хто назве найдовше слово, що починається на той або інший звук.

                           

Гра «Захистіть орфограму»

Учні записують слова з різними орфограмами. При взаємоперевірці пояснюють орфограму. Якщо правильна відповідь не прозвучала, то кожень пояснює свою орфограму. Виграє той, хто правильно „захистив” орфограму товариша.

 

«Хто швидше?»

Клас ділиться на дві команди. Завдання: хто швидше складе речення з хаотично розміщених слів, виділить, наприклад, головні члени і пояснить орфограми і пунктограми.

Виноградної, плекайте, як, мову, лози, парость.

Правильний варіант:

 Як парость виноградної лози, плекайте мову…..(М.Рильський).

Пунктограми: кома між простими реченнями у складному.

Рідний, я, мій, люблю, краю, тебе.

Правильний варіант:

Мій, рідний краю, я люблю тебе.

Пунктограма: кома при звертанні.

     

Гра «Порівну»

  В одну колонку записати слова, в яких кількість звуків і букв рівна, у другу – решту слів.

 Пройти, пояснив, тьохкати, пір'я, сила, берег, дівчина, бандура, коломийка, життя, мільйон, пеньок, навесні, підійшов, яблунька, зимовий, зустріч, свято, пісня.

                                   

Завдання-жарти

1.Змінивши один приголосний звук на інший, перетворіть свійську тварину, що відзначається впертістю, на птаха.

2.Змінивши один приголосний на інший, перетворіть дику тварину-ссавця на птаха.

3.Перегрупувавши звуки, перетворіть невеликий ліс на птаха.

                                   

Гра «Слова-переверні»

Перегрупувавши голосні і приголосні звуки, утворіть нові слова від таких слів: рис, літо, пілот, рамка, ікра, ручка, городи.

 

Скоромовки

Вчитель зачитує скоромовку або пише її на таблиці. Кожний учасник гри тричі швидко її повторює . Ті, хто ні разу не обмовиться, одержує три очки.

1.Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак пісню: „Так, як ти, не вмію я, ти не вмієш так, як я”. 2.Ходить перепел між полукіпками зі своїми полукіпками зі своїми перепелятами.3. Кипить окроп при Прокопові, як і при Прокописі. 4. На семеро саней по семеро в сани посідали самі. 5. Три дроворуби на трьох дворах дрова рубають.

 

Загадки-жарти

1.Чого нема у вола, а є у корови, кози, коня? 2. Гора й долина. Що між ними? 3. Чого немає у воді , а є в морях, озерах, ріках? 4. Чим відрізняється кафе від кофе?

Логогрифи

Логогрифи – загадки, за умовами яких з певного слова шляхом додавання або відкидання звука (чи складу) утворюються нове слово.

1.Люблять нас усі збирати

післі дощику в ліску,

а як букву г відняти,

будем плавати в ставку.

(Гриби – риби)

2. Дроворуби його мають,

ним колоди розбивають;

якщо букву пропустити;

в річці слід його ловити.

(Клин – лин)

Гра «Виростимо речення»

Дається одне слово, діти додають до нього по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.

За аналогією можна проводити гру на скорочення речення. Урізноманітнити цю гру можна шляхом конкретизації завдання. Наприклад «виростити» речення з однорідними членами (додатками, означеннями тощо) або «виростити» односкладне поширене речення.

 

Гра «Музичні слова»

За певний час (3 – 5 хвилин) учасники гри пригадують і записують якнайбільше слів, що мають склади назви нот ( до, ре, мі, фа, соль, ля, сі).

Наприклад: до-ля, по-мі-до-ри, пе-ре-до-вий, до-мі-но, фа-сад, сі-ре тощо

 

  

Гра  «Латка на фразеологізм»

Цю вправу можна використати як фізкультхвилинки. Учитель зачитує фразеологізми, а учні показують «латки» (частини тіла) «Латки» (ніс, око, вухо, губа, зуб)

Фразеологізми: тримати … за вітром; полізти чортові в …; і за …не свербить; робити з … халяву; глядіти свого …; розмова в чотири …; … не з лопуцька; дивитися в …; хоч в … стрель; водити …; хоч у …бгай; перелічити …; копилити …; ні … ні рила; виткнути …; самі … та зуби; надувати …; на … нічого покласти; впадати в …; сушити …

Відповіді: тримати носа за вітром; полізти чортові в зуби; на зуб нічого покласти; впадали в око; і за вухом не свербить; робити з губи халяву; глядіти свого носа; розмова в чотири ока; губа не з лопуцька; дивитися в зуби; хоч в око стрель; водити за ніс; куди сягає око; хоч у вуха бгай; перелічити зуби; копилити губи; ні вуха ні рила; виткнути носа; самі вуха та зуби; надувати губи; сушити зуби   

     Гра «Чарівна паличка»

Проведення гри

Клас ділиться на дві команди. Проводиться гра швидко, учитель показує на когось, а той називає частину мови, частину слова, орфограму або ще щось на вимогу вчителя ( на вивчену тему) .

Наприклад: парта – іменник,працювати- дієслово, п’ять- числівник.

Гра «А ти вмієш?»

Проведення гри

Написати твір-мініатюру, що складається лише з дієслів («Золота осінь») :похолодало, задощило, повіяло, полетіло. полетіло, посипало, одяглись, подивились тощо.)

                               

Немає коментарів:

Дописати коментар