Активізація розумової діяльності учнів
Проблема розвитку учнів згідно із змістом навчання сьогодні настільки
актуальна, що немає, мабуть, жодного вчителя, який би не замислювався над тим, як ефективно його впроваджувати. Пріоритетом у
роботі вчителя із дітьми на уроках математики є розвиток логічного мислення та математичного мовлення.
До речі, на це націлюють і чинні підручники з математики.
Чимало засобів і прийомів описано в методичній літературі. Вважаю, що використовувати їх слід комплексно, щоб
уникнути монотонного
й одноманітного розв'язування вправ і задач на уроках.
При вивченні арифметичних дій гарний результат дає робота з
таблицями.
Зменшуване
|
|
18
|
|
62
|
35
|
|
Від'ємник
|
5
|
|
8
|
|
26
|
12
|
Різниця
|
9
|
8
|
35
|
8
|
|
21
|
Корисними для розвитку
мовлення та мислення є різноманітні математичні диктанти.
Завдання 1
1. Запишіть усі числа в порядку спадання:
20, 27, 24, 21, 18, 15, 12, 9,
6, 3.
2. Яке число «зайве»?
3. Знайди закономірність.
4. На які групи можна розбити ці числа?
Завдання
2
1. Підпишіть під
кожним числом відповідну букву.
15, 21, 18,
9, 3, 6, 27,
12, 30, 24
і, і,
н, а, ь, н,
к, л, а,
й
2. Випишіть усі
двоцифрові числа в порядку зростання, підпишіть під кожним
відповідну букву та прочитайте назву предмета, який
необхідний на уроках із математики.
12, 15, 18, 21, 24, 27, ЗО
л і н
і й к
а
3. Для чого
потрібна лінійка на
уроках математики?
Завдання З
1. Число 22 збільшили на 5, яке
число одержали?
2. На скільки 7 менше за 12?
3. Запишіть число, яке складається
із 5 десятків та 4 одиниць.
4. Число 7 збільшили на 7. Яке число одержали?
5. Зменшуване 90,
від'ємник 45. Знайдіть різницю.
6. У Тані 9 цукерок і яблук на 6
більше. Скільки всього цукерок і яблук у Тані?
7. У коробці лежало З0 олівців, із
них 6 олівців
зламані.
Скількома олівцями можна малювати?
Як відомо,
одне з головних завдань початкового курсу математики — формування
обчислювальних навичок.
Однак треба не лише навчати додавати, віднімати, множити, ділити, а й
виконувати ці дії раціонально, осмислено. Для цього важливо розвивати математичну зіркість,
кмітливість.
Міцність та автоматизм потрібних навичок досягаються у
процесі тривалих вправ.
Завдання 1
Петрик склав схему:
+4 -7 +25
А потім швидко знайшов відповідь. Як він здогадався? Яке число задумав
Василько?
Завдання 2
Обчисліть суму зручним
способом:
10 + 20 + 30 + 40 + 50 + 60 + 70
+ 80 + 90
Завдання 3
Доберіть замість геометричних фігур відповідні числа:
56 - =
□ - 15 = О
18 + 6 =
0+1=
Завдання 4
Розв'яжіть
приклад, записаний у стовпчик. Використавши добутий результат, розв'яжіть приклади усно.
534 535 + 289 =
537 + 289 =
+
289 534 + 288 = 534 + 289 =
823 535 + 288 = 923 - 534 =
Навчання
логічної грамоти на уроках математики
вважається найбільш природним, оскільки
логічні форми та відношення виступають у чіткому, незавуальованому вигляді. Складовою частиною логічної грамотності є прийоми порівняння. Порівняння на уроках математики застосовую в
таких випадках: при порівнянні предметів і об'єктів, при порівнянні понять і відношень, як складову частину інших логічних прийомів.
Завдання 1
Розповісти
про числа 2 і 7. Охарактеризувати числа 3 і 9. Назвати властивість чисел 4 і
10.
Завдання 2
Виконайте дії за програмою, складіть вирази.
1, Від 36
відняти 21.
2. Результат
поділити на 3.
Вираз.
1. Поділити 21 на 3.
2. Результат відняти від
36.
3. Порівняйте одержані вирази.
3. Порівняйте одержані вирази.
Чим вони відрізняються? Як змінюється порядок
дій?
Завдання
З
Порівняйте вирази за
допомогою знаків: >; <; =.
5 + 5 + 5 ... 54
12 • 15 ... 12 • 48
56 : а ... 48 : а
(а + Ь) • 3 ... а + Ь • З
Ефективним засобом, який
допомагає розкритися та
самореалізуватися кожній дитині в класі,
є творча робота учнів. Діти із задоволенням складають, знаходять, співставляють як на уроці, так і вдома.
Завдання 1
Складіть
задачу за даними виразами:
85 : 5
• 9, х • 5 + у 8.
Завдання 2
Накресліть
промінь КМ, що перетинає пряму АВ і не
перетинає відрізок СД.
Завдання З
Складіть
усі можливі суми з двох чисел, використавши
лише числа: 5, 6, 7 (числа в них не повторюються).
Склади всі можливі різниці із цих чисел.
|
Для формування
в молодших школярів уміння міркувати використовую на уроках геометричні задачі.
Завдання 1
У
фігурі п'ять квадратів. Заберіть три палички так, щоби залишилось три квадрати.
Завдання
2
На
прямій відмітили чотири точки. Скільки всього вийшло відрізків?
Завдання З
Накресліть
прямокутник, площа якого дорівнює 12 см , а сума довжин сторін — 26 см .
Завдання 4
На скільки збільшиться
периметр квадрата, якщо кожну його сторону
збільшити на 5 см ?
Широко
практикую на уроках розв'язування цікавих
задач, що сприяють розвитку логічного мислення,
стимулюють інтерес до математики.
Завдання 1
Яка
цифра стоїть на одинадцятому місці в ряду чисел — від 1 до 11?
Завдання 2
У сім'ї
сім братів, і в кожного по одній сестрі. Скільки
всього дітей у цій сім'ї?
Завдання З
У зайчика
було сім морквин. Він з'їв усі, крім п'ятої. Скільки морквин залишилось?
Школярі на уроках залюбки
заучують віршовані лічилки, розв'язують
римовані задачі, відгадують ребуси,
загадки, шаради.
Увесь
цей набір нестандартних вправ у комплексі
навчає дітей самостійно міркувати, відпрацьовується вміння
відстоювати свої думки, бути ініціативними в
набутті нових знань.
Із
перших уроків упроваджую групові форми роботи, що
спрямовують на те, щоби ситуативна допитливість
дітей переросла в стійкі пізнавальні інтереси.
Умовою народження перших пізнавальних запитань до вчителя є розв'язання
спірних навчальних питань, робота в
парі, дискусії між учнями, які пропонують різні способи розв'язання спільного
завдання.
Принципово
важливо, щоби на кожному уроці дитину хвилювала радість
відкриття, щоб у неї формувались віра у свої
сили та пізнавальний інтерес. Адже
інтерес і успішність навчання - ось ті основні параметри, які визначають
повноцінний інтелектуальний, фізіологічний розвиток дитини, а зрештою — якість нашої роботи з дітьми.
Немає коментарів:
Дописати коментар